Datum: 22 november – 7 december 2025
Med start från Queenstown, Nya Zeeland gör vi en expeditionskryssning till de oceaniska öarna söder om Nya Zeeland. Vi kommer att besöka obebodda öar med kolonier av häckande albatrosser och pingviner. Vi har lyckats boka 8 hytter på kryssningsfartyget Heritage cruises “Galapagos of the Southern Oceans”. Förutom ett flertal landstigningar blir det havsfågelstudier på däck under Anders ledning. Anders har gjort 10 kryssningar tur och retur Antarktis och är väl förtrogen med fåglar och andra djur som vistas i den södra Oceanen.
Fartygets naturguider kommer att hålla föredrag på engelska och Anders några föreläsningar på svenska. Du lär dig om Antarktis, södra Oceanens ekologi, havsfåglar och inte minst naturvård och upptäckarhistoria. Vi acklimatiserar oss med två dagars lättare vandring på Stewart Island och Ulva Island. För dig som vill passa på att njuta mer tid av Nya Zeeland gör vi ett tilläggsprogram med vandringar i Fiordland på sydön. Fiordland har en fantastisk natur och självklara målarter är keapapegojor och kiwifåglar i det vilda. Dagarna till havs på öarna i söder kommer att bli oförglömliga!
Tidsplan
Dag 1 – Ankomst Queenstown
Vår grupp sammanstrålar i Queensland på Nya Zeelands sydö. Dagen fri för vila och kortare promenader i omgivningarna.
4 stjärnigt hotell i Queenstown.
Dag 2 – Resa till Stewart Island
Vi reser ner till Buff, 2,5 h. Färden går genom ett grönt landskap i vårskrud. Från Buff är det en kort båtresa över till Stewart Island. Ön är känd för sin sagolika orörda natur. Vi checkar in på vårt hotell och bekantar oss med denna sydliga utpost. Steward Island har 400 invånare och 276 km vandringsled. Runt ön ligger flera små öar.
När mörkret har infallit gör vi en nattvandring i skogen på välgjorda stigar. Här har man goda chanser att träffa vilda individer av sydlig kiwifågel. Vår grupp delas i två mindre grupper under denna vandring
Dag 3 – Vandring Ulva Island
Med våra lokala guider åker vi en kort tur över till den lilla ön Ulva där vi gör en lättare vandring. På ön har man utrotat råttor, förvildade katter och andra hot mot de unika arterna som finns här. Förmiddagen spenderas längs med lättgångna stigar tillsammans med vår lokala naturguide. Vi räknar med att se ett 10-tal endemiska fågelarter samt en fantastisk annorlunda flora. Resan till reservatet tar 10 min med båttaxi
Dag 4 – Stewart Island – Queenstown
Vi åker tillbaka till Queenstown för att ansluta till expeditionen. På kvällen blir det gemensam middag med expeditionsdeltagarna och delar av expeditions teamet.
4 stjärnigt hotell i Queenstown
Dag 5 – Start kryssning, Port Bluff
Vi börjar dagen med frukost på hotellet och har sedan morgonen ledig för att utforska Queenstown innan lunch. Vi har troligtvis redan sett southern kiwi i det vilda, men i stan finns ett besökscenter där de också kan ses. På eftermiddagen avfärd till Port of Bluff där vi går ombord på båten. Efter incheckning har du lite tid till att packa upp och lära känna fartyget. Under den här tiden kommer besättningen också att passa på att gå igenom säkerhetsrutinerna med alla passagerare. Efteråt samlas vi och går tillsammans upp till observationsdäcket och loungen, där vi träffar expeditionsledarna medan båten kastar loss och påbörjar sin färd mot The Snares. När vi lämnar hamnen och får utsikt över skärgården vid Stewart Islan. Rederiet tillämpar öppen brygga, vilket innebär att du är välkommen att följa färden från kommandobryggan.
Fartyget Heritage Adventure
Byggt i Finland 1991 och specialdesignat för expeditionskryssningar. Högsta isklass och 124 m långt. På dessa kryssningar tar man max 140 passagerare, 14 uppblåsbara zodiakbåtar finns ombord för turer längs med kusten. Fartyget har förutom fina hytter och matsal även gym, bastu, bibliotek, bar och pool på däck. Läs mer.
Dag 6 – The Snares
Nya Zeelands närmsta subantarktiska öar kallades passande nog The Snares, “Snarorna” då de en gång i tiden utgjorde förrädiska grund för förbipasserande skepp. Med dagens moderna navigationsmedel är det dock inget problem, och om vädret tillåter väntar här en härlig båttur längs med öarnas kust. Ögruppen består av två huvudöar och en grupp på fem mindre öar som kallas the Western Chain. Ingen är bebodd, utan alla åtnjuter högsta möjliga skydd som naturreservat och man får inte ens gå iland. Här häckar en otrolig mängd sjöfåglar – en del hävdar att dessa små öar huserar fler än alla de brittiska öarna tillsammans.
Planen är att anlända hit tidigt på morgonen, och eftersom landstigning inte är tillåtet utforska den skyddade, östra sidan av huvudön i “Zodiacs”, alltså gummibåtar. I de skyddade vikarna har vi goda chanser att få se de endemiska arterna, Snares Crested Penguin, Snares Island Tomtit och Fernbirds. Kapduva, Cape Pigeons, Antarktisk tärna och White-fronted tern finner vi också mängder av här. Hundratusentals grålira, Sooty Shearwaters häckar på The Snares – hur många det faktiskt är debatteras friskt. The Bullers Albatross häckar här från januari och framåt.
Dag 7 – Auckland öarna – Enderby Island
Auckland-öarna bildades av två vulkaner som hade utbrott för 10-25 miljoner år sedan. Sedan dess har de eroderat och delats av glaciärer till det landskap vi ser idag. Enderbyv är en av de vackraste öarna idag och den är döpt efter en framstående skepparfamilj. Denna arkipelagens nordligaste ö är en enastående lokal för skådning av fåglar och vilda djur, och den är relativt lätt att landstiga och utforska till fots. År 1994 rensades ön på alla av människan introducerade arter, och fåglar och vegetation håller på återhämta sig i både antal och mångfald. Planen är att landstiga vid Sandy Bay på Enderby Island, en av tre fortplantningsplatser i Auckland-öarna för “Hookers”, eller Nyzeeländskt sjölejon, en sällsynt medlem av sälsläktet. Beachmaster bulls samlas på stranden, där de försvarar sina harem från yngre hanar, för att själva kunna para sig med honorna snart efter att de har fött fram en ensam kalv. Under dagen iland finns flera valmöjligheter till längre eller kortare promenader, eller bara sitta och njuta av skådespelet. Vandringen är relativt enkel, med en väg som korsar ön till de dramatiska, västra klipporna, varifrån vi följer kusten för att komma runt ön. Fåglar som vi troligen får se är Southern Royal Albatross, Northern Giant Petrel, Auckland Island Shag, Auckland Island Flightless Teal, Auckland Island Banded Dotterel, Auckland Island Tomtit, Bellbird, Pipit, Red-crowned Parakeet, Yellow-eyed Penguin and Light-mantled Sooty Albatross. Det finns också goda chanser att se the Subantarctic Snipe.
Dag 8 – Vandringar på Enderby – Carnley Harbour
I den södra delen av arkipelagen finns en stor, skyddad hamn som är rik på mänsklig historia med bland annat förlista skepp, prisjägare, kustbevakning och såklart forskningsgrupper. Planen är att anlända tidigt på morgonen från vår ankringsplats vid Enderby Island. Vi kommer in i hamnen från den östra ingången som vaktas på båda sidor av dramatiska klippor och oländiga, grästäckta kullar. Våra aktiviteter här idag är helt väderberoende, men vi har några alternativ. Bestigningen av den sydvästra kapen för att besöka kolonin med Shy Mollymawk erbjuder magnifika vyer i alla riktningar, särskilt över den västra ingången till Carnley Harbour, Adams island och Western harbour. Där finns och Tagua vikens kustvaktarstuga och utkikspunkt. Stugan är numera förfallen, men den beboddes under andra världskriget. Vi kan också besöka Epigwatt och skeppsvraket Grafton, som förliste här 1864. Alla 5 man ombord överlevde och bodde här i 18 månader, innan de seglade till Nya Zeeland med en modifierad jolle efter hjälp. Två av de överlevande skrev böcker om strapatsen, och deras förstahandsskildring berättar mycket om deras tid på ön. Alternativt besöker vi kalhygget Erlagan, där ett tyskt handelsskepp högg ner träd till bränsle efter att ha smitit undan vid andra världskrigets upplösning. En fjärde potentiell utflykt är till Camp Cove, där vi kan se efterlämningarna av en stuga som skulle erbjuda skydd och proviant åt förlista sjömän. Stugan byggdes och underhölls av nyzeeländska regeringen vid 1800-1900-talets skifte. Senare på eftermiddagen kastar vi loss och sätter kurs mot Macquarie Island.
Dag 9 – till havs
Vi seglar söderut genom “the Furious Fifties”, de starka, västliga vindar som bildas mellan de sydliga latituderna 50 och 60. Detta område är också känt som albatross-latituderna, och fågelskådningen här borde vara bra, särskilt söder om Auckland-öarna. På denna sträcka erbjuds en serie föreläsningar om de subantarktiska öarnas biologi och historia, som förbereder oss för besöket på Macquarie Island. Arter som vi kan få syn på inkluderar vandringsalbatrossen, kungsalbatross, svartbrynad albatross,ljusryggad sotalbatross, Salvin’s Albatross, gråhuvad albatross, nordlig och sydlig jättestrormfågel, grålira, mindre lira, valfåglar, sydlig stormfågel. Även små petreller stormsvalor av upp till 10 arter vistas här till havs. Vissa av arterna föjer fartyget vilket ger mycket goda fotomöjligheter på dessa , havets vagabonder.
Dag 10-11 Macquarie Island
Kanske blir det resans höjdpunkt. Vi har två hela dagar vid den subantarktiska ön Macquarie. Ön upptäcktes så sent som 1810 och blev snart en bas för säljägare och valfångare. Dessa förde med sig råttor, hund, katt och kaniner. Ett ambitiöst program för att utrota dessa pågick under 7 år och år 2014 kunde man förklara ön fri från introducerade/invasiva arter. Detta har redan märkts på häckningsframgången för de inhemska arterna. Det finns hela fyra arter pingviner i gigantiska kolonier på ön. Det är kungspingvin, klipphopparpingvin, åsnepingvin och vitkindad pingvin. Vitkindad pingvin som bara finns här har ökat från 150 000 till nästan en miljon individer efter att jakten upphörde år 1919. Ön har också en stor population av elefantsäl och i november ligger de ungar som föddes i oktober vid stränderna, medan honorna spenderar mycket tid med att äta upp sig i havet. Vi gör 2-3 landstigningar. Två av dessa för att vandra vid kusten studera och fotografera det vilda och en för att besöka en australiensisk station där man forskar om Antarktis. Macquarie var den första subantarktiska ön som fick status som Världsarv och upptäckaren Douglas Mawson beskriver platsen som ett av Världens under.
Dag 12 – till havs
Idag har vi en hel dag till havs under färden till vår sista landstigning på Campbell Island. Under dagen erbjuds föreläsningar och det kommer att vara en informationsträff inför besöket på ön. Det kommer att finnas tid till fågelskådning från observationsdäcket, passa på att besöka båtens spa eller bara vila upp sig efter alla intryck.
Dag 13 – Campbell Island
Campbell Island utgör Nya Zeelands sydligaste subantarktiska territorium. Ön upptäcktes 1810, av samma säljägare som upptäckte Macquarie Island, och det dröjde inte länge innan andra säljägare hade bosatt sig på ön. De förde med sig främmande arter, främst katter och råttor. År 1865 upprättade regeringen ett arrende för betesmark, och snart intogs ön av får och nötkreatur. Jordbruket innebar bland annat att buskskog och snår brändes, vilket förändrade landskapet till oigenkännlighet. Verksamheten pågick tills 1934 då den övergavs. Under kriget stationerades kustbevakningen ut på ön och vid krigsslutet togs stationen över av Nya Zeelands meteorologiska institut, som behöll en bemannad väderstation fram tills 1995. I början av 70-talet stängdes den norra halvan av ön av och tömdes boskap. Djurens påverkan på den södra delens natur studerades noggrant, och ca 20 år senare beslutade man att flytta all boskap från ön. Vegetationen återhämtade sig snabbt och katterna som införts dog snart ut. I ett mycket ambitiöst program, som aldrig förr genomförts i så stor skala, lyckades man även utrota råttorna. År 2003 förklarades ön fri från rovdjur, och till slut kunde man återinföra den utrotningshotade Campbell Island Flightless Teal som hade återupptäckts på en annan ö 1975. Beckasiner, som tidigare var okända för ön återkoloniserade sig själva. Vegetationen, som 1841 beskrevs av den brittiske botanisten Sir Joseph Hooker som “Flora som annars inte existerar utan tropikerna” , blomstrar och kan bara beskrivas som spektakulär. Här erbjuds vi flera olika alternativ för att utforska ön. Det finns en längre vandring till Northwest Bay och möjligen Mount Honey. Man kan även gå en kortare tur till Col Lyall Saddle. Båda dessa turer ger möjligheten att skåda Southern Royal Albatross, som häckar här i stora antal. Vi kommer också att se fantastiska exemplar av jätteörten Pleriophyllum speciosum, för vilken ön utmärker sig.
Dag 14 – till havs
Sista dagen och kvällen ombord färdas vi tillbaka mot Port Bluff. Vi kommer att gå igenom höjdpunkterna och artlistan från expeditionen och på kvällen väntar en avskedsmiddag.
Dag 15 – Invercargill/Queenstown
Tidigt denna morgon den 7 december anländer vi till Port of Bluff. Efter en sista frukost är det dags att checka ut. För er som vill stanna ett par dagar gör vi två vandringar i fantastisk natur på Sydön. Dessa organiseras av Anders och görs till självkostnadspris. Alternativt hemresa från Queenstown.
4 stjärnig hotell i Queenstown.
Dag 16 – Resa Queenstown – Skandinavien
Hemresa eller 2-3 vandringsdagar i Fiordland. Detta organinseras efter deltagarnas önskemål.
Pris & bokning
Deltagarantal
8-15 deltagare
I programmet ingår
• Resan enligt program dag 1-16 och boende i vald hytt
• På Stewart Island ingår vandringar/exkursioner och helpension
• Erfaren guide
• Alla måltider ombord på kryssningen
• Husets vin, öl eller läsk vid lunch och middag
• Alla exkursioner under kryssningen
I programmet ingår inte
• Flyg t/r Queenstown, Nya Zeeland
• Reseförsäkring och visum
• Dricks (rekommenderas 10 USD per dag under kryssningen)
• Tvätt och andra personliga kostnader
• Spa, rumsbetjäning och mini-bar
Betalning
Anmälningsavgift 10 000 kr vid anmälan
Delbetalning 30 000 kr den 15 november 2024
Slutbetalning 20 augusti 2025
Resans pris är räknad med en eurokurs på 11,50 SEK Om eurokursen ändras uppåt eller neråt mer än 3 procent (dvs 0,35 SEK) kommer resans pris att justeras uppåt eller neråt. Priset är räknat på 10-15 deltagare. Då vi måste lägga deposition för att säkra våra platser på kryssningen ett år I förväg är det viktigt att kontrollera er reseförsäkring. Reseskydd I hemförsäkring eller kortförsäkring täcker avbokning pga sjukdom. Det gäller även nära anhörig, make/a, barn, förälder, ressällskap)
Pris
Resans pris är 147 000 kr del i dubbelhytt, superior däck 4
153 000 kr del i dubbelhytt, superior däck 5.
Vi har resegaranti hos Kammarkollegiet, vilket gör att d aldrig kan bli strandsatt när du reser med Cykla & Vandra.
Om ni är tre som önskar dela hytt kan resans pris sänkas med 15 000 kr per person.
Fartyget har några suiter där det ingår minibar och gåvocheck för 100 NZD (stort tillägg)
Flygresa Skandinavien Queenstown tillkommer ca 18 000 – 25 000 kr