Den 2 december 2024 införde Spanien en ny förordning, Real Decreto 933/2021, som innebär en utvidgning av de uppgifter som hotellen tidigare var skyldiga att registrera när kunder checkade in och ålade även resebyråer registrerade i Spanien, incoming agents, att registrera samma uppgifter från samtliga sina kunder i ett statligt register. Resebyråorganisationerna har protesterat men till ingen nytta och konsekvensen är höga böter om våra partners inte tar in de efterfrågade uppgifterna och för in dem i registret.
Vad det hela handlar om rent praktiskt är att vi nu måste be om nedanstående uppgifter från alla resenärer som reser till Spanien.
- Fullständigt namn
- Födelsedata (ej fyra sista)
- Nationalitet
- Adress med postnummer och ort
- Telefonnummer eller mail
- Passnummer
- Utgångsdatum på pass
Vi sparar inte dessa uppgifter utan skickar dom bara vidare.
Pressmeddelande från spanska regeringen 16 december 2024
Nedanstående text är fritt översatt av oss genom att använda AI.
”Det nya registret som infördes den 2 december i år är ett polisinstrument för förebyggande och bekämpning av terrorism och organiserad brottslighet, två fenomen som för närvarande utgör de allvarligaste hoten mot den allmänna säkerheten.
Upprättandet av ett register över övernattningar och uthyrning av motorfordon är inget nytt. Registret över hotellövernattningar har funnits sedan augusti 1959, upprättat genom ett dekret som nu är 65 år gammalt. Det var därför nödvändigt med en uppdatering, både för att samla in data och typologier för verksamheter som inte omfattades av den tidigare förordningen, och för att utnyttja de möjligheter som dagens digitala teknik ger.
En av styrkorna i den spanska turistsektorn ligger i det faktum att resenärer från andra länder vet att Spanien är ett av de säkraste resmålen i världen. Lanseringen av registret stärker den allmänna säkerheten ytterligare och kommer därför att bidra till att öka den spanska turistsektorns styrka.
Enligt det föreslagna nya systemet måste de berörda företagen registrera ett antal passageraruppgifter på en webbplattform som inrikesdepartementet har upprättat för detta ändamål: ses.hospedajes. Detta är data som företagen redan samlar in från sina kunder i sin verksamhet. Företagen behöver under inga omständigheter be om 42 uppgifter från användaren, som det har rapporterats i media. Det korrekta antalet är 13, jämfört med 11 tidigare.
Detta system representerar en modernisering av den mekanism som hittills har varit i kraft, och som baserades på loggböcker som hotellen eller biluthyrningsföretagen själva var tvungna att föra, ofta i pappersformat. Den nya metoden utgör en förenklad och effektiviserad mekanism tack vare de möjligheter som moderna elektroniska kommunikationssystem ger, vilket kommer att resultera i ett mer effektivt förebyggande och skyddande arbete från säkerhetsstyrkornas sida.”
